Dit werk maakte ik voor een expositie in 2021, Keerzijde van de Vrijheid, ter gelegenheid van 75 jaar vrijheid:
We leven in een tijd van ongekende keuzemogelijkheden. Niet iedereen kan daar even goed mee om gaan, wat stress en soms burn-out tot gevolg kan hebben.
Hoe schilderen we de muren? Appelwit, lentewit of toch wolkenwit? Of laten we de verfwinkel speciaal op ons verzoek iets mengen dat daar ergens tussenin ligt? Maar wát dan ….?
Tijdens het maken van dit kunstwerk deed een hinderlijke beschadiging ook míj keuzestress aan den lijven ervaren.
Titel: Keuzestress
Materiaal: Italiaans leisteen
Afmeting: 42 x 42 x 4 cm
Uitgebreide toelichting:
We leven in een rijke tijd en over welk onderwerp we het ook hebben, er valt veel te kiezen.
Er is een ongekende keuzevrijheid, die niet altijd zo geweest is. WOII heb ik niet meegemaakt, maar in 1980 was ik in Polen, waar het toenmalige communistische regime een armoede had veroorzaakt, die o.a. zichtbaar was in winkels waar slechts 1 product te koop was; er viel letterlijk niets te kiezen.
Vrijheid levert ons nu op dat er iets te kiezen valt, maar daar moet je wel mee om kunnen gaan.
Bij de parlementsverkiezingen van 2021 konden we kiezen uit een recordaantal van 37 partijen, dat het er in het stemhokje niet makkelijker op maakte.
Dit zou je nog een luxeprobleem kunnen noemen, maar er zijn situaties – studiekeuze voor jongeren – die verzanden in soms nauwelijks van elkaar te onderscheiden keuzemogelijkheden. De zoektocht naar de juiste én de druk om in één keer ook de béste keuze te maken, zorgt voor stress en zelfs – op jonge leeftijd – al voor een burn-out.
Dit werk staat – in zijn alledaagsheid – voor een hopelijk herkenbare keuzestress: hoe schilderen we de muren? Appelwit, lentewit of toch wolkenwit? Of laten we de verfwinkel speciaal op ons verzoek iets mengen dat daar ergens tussenin ligt? Maar wát dan ….?
In de laatste fase van de totstandkoming van dit werk brak er een stukje leisteen af. De vele mogelijkheden om hier mee om te gaan, deed mij aan den lijven keuzestress ervaren: repareren of niet, verven met dezelfde kleur of juist met een contrasterende? Uiteindelijk heb ik besloten, om ook dít proces zichtbaar te houden.
Dit citaat van de Japanse schrijver Haruki Murakami staat voor mij voor de alertheid, de oplettendheid en wellicht ook het
Tekst en uitvoering moeten bij elkaar passen om een uitgebalanceerd geheel te vormen. Voor dit beeld - met een inscriptie
Penning uit staal en RVS. Het onderwerp Groei verbeeld ik met twee zijdes – als een soort begin- en eindstadium